Raport trimestrul I 2018
Data raportului: 14 mai 2018
Denumirea entitatii emitente: Antibiotice SA
Sediul social: Iasi, str. Valea Lupului nr. 1, cod postal 707410, http://www.antibiotice.ro
E-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro
Numarul de telefon/fax: 0232 209000 / 0232 209633
Codul unic de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului: RO1973096
Numarul de ordine in Registrul Comertului: J22/285/1991
Capital social subscris si varsat: 67.133.804 lei
Piata reglementata pe care se tranzactioneaza valorile mobiliare emise: Bursa de Valori Bucuresti
Strategiile societatii in anul 2018 cuprind dezvoltarea activitatilor stiintifice si de cercetare, dezvoltarea parteneriatelor pe principalele piete internationale, dezvoltarea portofoliului prin asimilarea de produse noi precum si cresterea prezentei medicamentelor marca Antibiotice in farmacii prin orientarea atat a structurii de vanzare cat si a politicii de promovare catre medicamente valoroase terapeutic. Toate acestea vor determina consolidarea afacerii pe termen lung si cresterea profitului, atat pe piata interna cat si la nivel international.
Antibiotice isi continua consolidarea activitatii in Romania, fiind principalul producator de medicamente generice antiinfectioase si lider in productia de medicamente topice. Totodata, dezvolta noi alternative pentru tratarea afectiunilor cardiovasculare, dermatologice, ale sistemului nervos central, precum si pentru profilaxia si cresterea calitatii vietii.
Dupa primele 3 luni ale acestui an, cu o valoare de vanzare de 82,9 milioane lei, societatea ocupa locul 16 in topul companiilor farmaceutice din Romania, inregistrand o cota de piata de 2,19%, in crestere cu o pozitie fata de anul 2017. De asemenea, societatea Antibiotice isi mentine locul 4 in randul producatorilor de medicamente generice cu prescriptie medicala si medicamente fara prescriptie medicala (OTC).
In primul trimestru 2018 se mentine evolutia ascendenta inregistrata pe segmentul de medicamente fara prescriptie medicala (ritmul mediu anual de crestere inregistrat in perioada 2016-2018 fiind de 19%), performanta acestui segment plasand societatea Antibiotice pe locul 18 in clasamentul companiilor care comercializeaza aceste portofolii.
Produsele care reprezinta esenta portofoliului si-au mentinut pozitia de lider si in primul trimestru al acestui an: locul 1 in consum pentru formele farmaceutice pulberi injectabile, supozitoare si unguente. De asemenea, societatea Antibiotice si-a consolidat pozitia pe segmentul produselor antiinfectioase si preparate dermatologice, pentru care detine locul 1 in piata medicamentelor generice cu prescriptie medicala si OTC (fara prescriptie medicala).
Valorificand tendintele de consum, societatea Antibiotice inregistreaza cresteri superioare ritmului pietei pe arii terapeutice valoroase si de interes pentru sistemul sanitar romanesc: sistem cardiovascular: +44% crestere valorica a portofoliului comparativ cu trimestrul I 2017, in contextul in care piata acestei clase terapeutice a crescut cu 10,7%, sistem nervos central: +22% crestere valorica comparativ cu trimestrul I 2017, in contextul in care piata acestei clase a crescut cu 5,7%.
Sursa datelor: vanzari Sell Out (Cegedim trim I )
Societatea Antibiotice Iasi, a realizat in trimestrul I 2018 vanzari pe pietele externe in valoare de 7,90 milioane USD, in crestere cu aproximativ 11% fata de perioada similara a anului 2017, in urmatoarele zone geografice:
Asia: 30%
Asia/Orientul Mijlociu: 12%
Australia: 1%
Rusia&CSI: 9%
Africa: 1%
Europa: 19%
America de Nord: 28%.
Cresterea exporturilor a fost generata in principal de vanzarile de Nistatina pe pietele externe. Cea mai importanta piata pentru Nistatina a fost piata S.U.A., acolo unde exporturile s-au apropiat de o triplare comparativ cu perioada similara din anul 2017. Pentru produse finite principalele destinatii au fost Asia de Sud Est, Europa si Rusia C.S.I. Principalele produse finite comercializate in primul trimestru au fost din clasele terapeutice: antiinfectioase, tractul digestiv si produse cardiovasculare.
Antibiotice SA Iasi a desfasurat activitatea pe parcursul trimestrului I 2018 in spiritul realizarii obiectivelor si indicatorilor stabiliti prin Bugetul de Venituri si Cheltuieli.
Situatia rezultatului global
Veniturile din vanzari in primul trimestru al anului 2018 au inregistrat o valoare de 59,2 milioane lei in crestere cu 7% comparativ cu anul 2017, cand s-au inregistrat 55,4 milioane lei si cu 6% mai mari decat cele prevazute in BVC pentru aceasta perioada.
Situatia rezultatului global (LEI)
|
31.03.2017
|
BVC 2018 TRIM I
|
31.03.2018
|
2018/2017
|
2018/BVC
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5=4/2
|
6=4/3
|
Venituri din vanzari
|
55,416,199
|
56,101,000
|
59,220,464
|
1.07
|
1.06
|
Alte venituri din exploatare
|
4,290,879
|
4,779,000
|
10,234,373
|
2.39
|
2.14
|
Venituri aferente costurilor stocurilor de produse
|
17,219,207
|
16,068,000
|
14,149,596
|
0.82
|
0.88
|
Venituri din activitatea realizata de entitate si capitalizata
|
298,086
|
320,000
|
765,128
|
2.57
|
2.39
|
Cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile
|
27,969,927
|
29,615,000
|
31,624,850
|
1.13
|
1.07
|
Cheltuieli cu personalul
|
18,063,402
|
20,377,000
|
20,535,077
|
1.14
|
1.01
|
Cheltuieli cu amortizarea si deprecierea
|
4,590,823
|
5,100,000
|
4,847,956
|
1.06
|
0.95
|
Alte cheltuieli de exploatare
|
21,031,538
|
18,564,000
|
23,530,705
|
1.12
|
1.27
|
Profit din exploatare
|
5,568,681
|
3,612,000
|
3,830,976
|
0.69
|
1.06
|
Costuri de finantare
|
-224,140
|
-432,000
|
-571,013
|
2.55
|
1.32
|
Profit inainte de impozitare
|
5,344,541
|
3,180,000
|
3,259,964
|
0.61
|
1.03
|
Cheltuieli cu impozit pe profit
|
43,348
|
509,000
|
0
|
0.00
|
0.00
|
Profit
|
5,301,193
|
2,671,000
|
3,259,964
|
0.61
|
1.22
|
In structura, principalele cheltuiei ale societatii sunt:
Ø Cheltuielile cu materiile prime si materialele consumabile (31,62 milioane lei) au inregistrat valori superioare cu 13% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent si cu 7% decat cele prevazute in Bugetul de Venituri si Cheltuieli determinate atat de cresterea valorii productiei cu 10% cat si a structurii acesteia.
Ø Cheltuielile cu personalul (20,54 milioane lei) in crestere cu 14% comparativ cu trimestrul I 2017 datorita cresterilor salariale acordate in luna mai 2017 si cu 1% comparativ cu valorile aprobate in Bugetul de Venituri si Cheltuieli al anului 2018.
Ø Cheltuielile cu amortizarea si deprecierea (4,85 milioane lei) – crestere cu 6% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Ø Alte cheltuieli de exploatare (23,53 milioane lei) – cu 12% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului 2017 si superioare cu 27% valorilor din Bugetul de Venituri si Cheltuieli, crestere cauzata de majorarea taxei clawback la o valoare la 10,1 milioane lei comparativ cu 7,7 milioane lei in 2017. Procentul trimestrului I atangand un nivel de 24,13% comparativ cu 19,86% in 2017.
Ø Profitul brut al primului trimestru al anului este de 3,26 milioane lei in crestere cu 3% comparativ cu valoarea planificata in Bugetul de Venituri si Cheltuieli si cu 39% mai mic decat cel realizat in aceeasi perioada a anului precedent. Aceasta valoare a profitului este determinata de valoarea taxei claw back care reprezinta 28% din profitul estimat al anului 2018.
Ø Profitul net in valoare de 3,26 milioane lei a crescut cu 22% comparativ cu valoarea din Bugetul de Venituri si Cheltuieli .
Situatia pozitiei financiare
La data de 31.03.2018 activele societatii au atins nivelul de 607,71 milioane lei in crestere cu 6% comparativ cu inceputul anului.
|
01.01.2018
|
31.03.2018
|
|
ACTIVE
|
|
|
|
ACTIVE IMOBILIZATE
|
|
|
|
Imobilizari corporale
|
223,242,890
|
223,792,870
|
1.00
|
Imobilizari necorporale
|
13,107,622
|
13,389,378
|
1.02
|
TOTAL ACTIVE IMOBILIZATE
|
236,350,512
|
237,182,248
|
1.00
|
ACTIVE CIRCULANTE
|
|
|
|
Stocuri
|
67,264,546
|
102,262,215
|
1.52
|
Creante comerciale si similare
|
264,212,743
|
264,752,465
|
1.00
|
Active financiare detinute pentru vanzare
|
0
|
|
|
Numerar si echivalente numerar
|
5,107,743
|
3,508,994
|
0.69
|
TOTAL ACTIVE CIRCULANTE
|
336,585,032
|
370,523,674
|
1.10
|
TOTAL ACTIVE
|
572,935,544
|
607,705,922
|
1.06
|
DATORII
|
|
|
|
DATORII CURENTE
|
|
|
|
Datorii comerciale si similare
|
55,535,974
|
72,630,478
|
1.31
|
Sume datorate institutiilor de credit
|
69,731,310
|
84,091,508
|
1.21
|
Datorii din impozite si taxe curente
|
9,792,887
|
10,147,367
|
1.04
|
Provizioane pe termen scurt
|
0
|
|
|
Subventii pentru investitii
|
326,246
|
76,984
|
0.24
|
TOTAL DATORII CURENTE
|
135,386,417
|
166,946,337
|
1.23
|
DATORII PE TERMEN LUNG
|
|
|
|
Subventii pentru investitii
|
2,498,889
|
2,721,957
|
1.09
|
Impozit amanat
|
18,172,398
|
18,172,398
|
1.00
|
Provizioane pe termen lung
|
0
|
|
|
TOTAL DATORII TERMEN LUNG
|
20,671,287
|
20,894,355
|
1.01
|
TOTAL DATORII
|
156,057,704
|
187,840,692
|
1.20
|
Capital social si rezerve
|
|
|
|
Capital social
|
264,835,156
|
264,835,156
|
1.00
|
Rezerve din reevaluare
|
14,556,141
|
14,556,141
|
1.00
|
Rezerve legale
|
13,426,761
|
13,426,761
|
1.00
|
Alte rezerve
|
162,134,513
|
162,134,513
|
1.00
|
Rezultat reportat
|
-71,633,085
|
-38,347,305
|
0.54
|
Rezultatul curent
|
33,558,354
|
3,259,964
|
0.10
|
TOTAL CAPITALURI PROPRII
|
416,877,840
|
419,865,230
|
1.01
|
TOTAL CAPITALURI SI DATORII
|
572,935,544
|
607,705,922
|
1.06
|
Activele circulante au inregistrat o crestere cu 10% comparativ cu inceputul anului, prin cresterea valorii achizitiilor de materii prime care sa asigurare necesarul de produs finit destinat vanzarii pentru perioada in care se va trece de pe fluxul vechi de fabricatie la cel nou al sectiei de unguente si supozitoare.
Datoriile curente inregistreaza o valoare de 166,95 milioane lei in crestere cu 23% comparativ cu inceputul anului 2018 datorita cresterii creditelor pe termen scurt (linii curente) cu 21% si a datoriilor catre furnizori (achizitii destinate plusului de productie unguente si supozitoare).
Societatea nu inregistreaza credite peste un an.
Societatea are achitate in termen toate obligatiile datorate la bugetul statului.
Denumire indicator
|
Mod de calcul
|
31.03.2017
|
31.03.2018
|
Lichiditatea curenta
|
Active curente/Datorii curente
|
2.71
|
2.22
|
Grad de indatorare
|
Capital imprumutat/Capital propriu x 100
|
14.7%
|
20.03%
|
Viteza de rotatie a debitelor clienti
|
Sold mediu clienti/Venituri din vanzari x Timp
|
413 zile
|
370 zile
|
Viteza de rotatie a activelor imobilizate
|
Venituri din vanzari/Active imobilizate
|
0.25
|
0.25
|
Principalii indicatori de diagnostic al firmei evidentiaza echilibrul financiar si preocuparea continua pentru eficienta afacerii. Desi lichiditatea curenta a inregistrat o diminuare de la 2,71 in primele trei luni ale anului 2017 la 2,22 in trimestrul I 2018 si gradul de indatorare a crescut usor de la 14,7% in 2017 la 20,03%, reprezinta o consecinta a cresterii nevoii de lichiditate prin cresterea taxei claw back concomitent cu prelungirea perioadei de decontare a fondurilo de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in medie cu 60 de zile.
Cash flow
Nivelul numerarului si a echivalentelor de numerar la inceputul perioadei a fost de -64,62 milioane lei, reprezentand linii de credit in valoare de 69,73 milioane lei din care 5,11 milioane lei au ramas disponibili neutilizati in conturi la banci din aceleasi linii de credit. Incasarile in numerar din activitatea de exploatare au fost de 77,16 milioane lei. Platile in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii au fost de 48,92 milioane lei, iar cele catre si in numele angajatilor, in legatura cu personalul de 19,90 milioane lei.
Totodata au fost efectuate plati in numerar de 11 milioane lei reprezentand impozite, taxe si dobanzi bancare.
Din activitatea de investitii au fost efectuate plati pentru imobilizari corporale si necorporale de 13,27 milioane lei.
La sfarsitul perioadei nivelul numerarului si a echivalentelor de numerar a fost de -80,58 milioane lei reprezentand linii de credit in valoare de 84,09 milioane lei, din care 3,51 milioane lei au ramas disponibili neutilizati in conturi la banci din aceleasi linii de credit.
Situatiile financiare la primul trimestru nu au fost auditate de auditorul financiar, aceasta operatiune urmand a fi realizata la semestrul I.
In primul trimestru din 2018, in perioada 13-14.02.2018, la nivelul societatii a fost sustinuta inspectia ANMDM pentru verificarea conformitatii Sistemului de Management al Calitatii cu cerintele specifice EU GMP pentru fluxurile de fabricatie din Sectia Unguente si Supozitoare, produse nesterile – forme semisolide dozate (unguente, creme, geluri) si produse sterile – forme semisolide dozate (unguente oftalmice).
Inspectia a fost finalizata fara observatii critice.
Pentru innoirea portofoliului de medicamente destinat pietei interne si internationale, 33 de proiecte noi de cercetare-dezvoltare se deruleaza in anul 2018. Este vorba despre: medicamente antiinfectioase (8 produse), medicamente cardiovasculare (5 produse), produse dermatologice (7 produse), medicamente din clasa genito-urinar (1 produs), un medicament pentru aparat respirator, medicamente pentru tract digestiv (2 produse), precum si produse destinate profilaxiei si cresterii calitatii vietii din categoria suplimentelor alimentare, produselor cosmetice si medicamentelor OTC (10 produse). Totodata, ca rezultat al finalizarii evaluarii documentatiei de catre autoritatile de reglementare, in trimestrul I 2018 s-au obtinut 2 noi notificari de suplimente alimentare pe piata interna si autorizari noi de punere pe piata pentru 15 medicamente in 25 concentratii pe pietele internationale.
Pentru a asigura conditiile necesare atingerii obiectivelor anului 2018 din Planul de afaceri 2018-2020, au fost atrasi un numar de 19 salariati pentru inlocuirea personalului plecat din cadrul societatii si au fost organizate programe de instruire specifice fiecarei directii de specialitate, in conformitate cu nevoile identificate pe structurile organizatorice, programe menite sa asigure cresterea performantelor salariatilor.
Din temele aprobate prin Planul anual de instruire cu lectori externi, in primul trimestru s-au desfasurat sesiuni de instruire pentru un numar de 98 persoane de specialitate din cadrul societatii.
Concluzii
Antibiotice in trimestrul I 2018:
Venituri din vanzari superioare cu 7% comparativ cu anul 2017;
Cresterea veniturilor din vanzari la export cu 11%;
Profit net in crestere cu 22% comparativ cu valorile estimate in Bugetul de Venituri si Cheltuieli in conditiile unei valori a taxei claw back de 10,1 milioane lei.
Conducerea executiva a societatii este ingrijorata de cresterea fara precedent a taxei claw back din ultima perioada (6 luni), care in viitorul apropiat nu va mai fi absorbita in preturile mici si va determina scaderea rentabilitatii produselor punand in pericol desfasurarea activitatii.
Vicepresedintele Consiliului de Administratie,
Director General,
ec. Ioan NANI
Director Economic,
ec. Paula Luminita COMAN
RAPORT CURENT
Conform:
· Legii nr. 297/2004 modificata si completata de prevederile L10/2015 si ale OUG 90/2014 si reglementarilor CNVM date in aplicarea acesteia,
· Regulamentului Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 6/2014 pentru modificarea si completarea Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitentii si operatiunile cu valori mobiliare, precum si pentru completarea Regulamentului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 6/2009 privind exercitarea anumitor drepturi ale actionarilor in cadrul adunarilor generale ale societatilor comerciale.
Eveniment important de raportat:
Comunicat disponibilitate pentru Raportul la 31 martie 2018
Antibiotice Iasi informeaza ca raportul la 31.03.2018, este disponibil investitorilor prin Bursa de Valori Bucuresti, Autoritatea de Supraveghere Financiara, precum si prin website-ul propriu: www.antibiotice.ro (Investitori – Informatii financiare - Raportari financiare – 2018, 3 luni).
Mentionam ca raportul poate fi obtinut si de la sediul societatii (Relatii cu Investitorii, nr. 0232-209570, 0232-209583, fax: 0372 065633, e-mail: relatiicuinvestitorii@antibiotice.ro).
Director General,
ec. Ioan NANI
Director Economic,
ec. Paula-Luminita COMAN