COMUNICAT DE PRESA
Bucuresti, 8 februarie 2018
REZULTATELE GRUPULUI BRD IN ANUL 2017:
PROFIT NET DE 1,4 MILIARDE RON
Principalii indicatori financiari ai BRD Groupe Societe Generale la 31 decembrie 2017 la nivel consolidat, in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS):
4 Profit net de 1.415 milioane RON in 2017, in crestere cu +85,3% fata de anul trecut, datorat veniturilor solide din activitatea de baza si costului de risc pozitiv
4 Venit net bancar mai mare cu +4,9% excluzand elementele nerecurente, pe fondul unei cresteri foarte robuste a veniturilor nete din dobanzi (+8,4%)
4 Performanta operationala imbunatatita: rezultat operational brut in crestere cu +5,9% dupa ajustarea cu elementele nerecurente
4 Crestere comerciala confirmata: portofoliu de clienti mai mare (+41 mii clienti activi), stoc in crestere de contracte de internet si mobile banking pentru clienti persoane fizice (+21% fata de anul trecut), productie de credite noi in crestere pe segmentul clientilor persoane fizice (+14% fata de anul trecut), crestere robusta a portofoliului de credite (+5,3%* fata de anul trecut)
4 Cost net al riscului pozitiv, determinat de recuperari semnificative pe segmentul non retail, recunoasterea despagubirilor din asigurari si castigul din vanzarea de portofolii neperformante
4 Imbunatatire continua a profilului de risc de credit: rata creditelor neperformante de 6,6% la sfarsitul lui 2017, fata de 10,5% la sfarsitul lui 2016; grad de acoperire a creditelor neperformante de 74,2% fata de 76,6% la finalul lui 2016
|
Performanta comerciala dinamica
Anul 2017 s-a caracterizat prin redresarea creditarii pe fondul avansului creditelor acordate persoanelor fizice cu +6,6%* si a celor pentru companii cu +0,9%* la sfarsitul lui decembrie 2017, si revenirea pe o traiectorie ascendenta a ratelor de dobanda la lei in septembrie, in contextul inflatiei in crestere. Banca Nationala a Romaniei a facut primii pasi spre normalizarea politicii monetare ingustand coridorul simetric de 2 ori in 2017 si marind rata de politica monetara cu +0,25 pp, la 2%, in ianuarie 2018 si, din nou, la 2,25% in februarie 2018.
In acest context, performanta comerciala a BRD a continuat sa se imbunatateasca. Numarul de clienti activi a crescut cu 41.000 fata de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 38.000 si micile companii cu 3.000. Gradul de echipare a clientilor persoane fizice (numar mediu de produse pe client activ) a continuat sa creasca pana la 4,16 de la 4,07 la finalul lui 2016.
Stocul de contracte de internet si mobile banking pentru clienti persoane fizice a ajuns la aproape 1,4 milioane, +21% fata de anul trecut. In special, numarul abonatilor MyBRD Mobile a crescut cu +45%. BRD s-a concentrat indeosebi pe dezvoltarea aplicatiei MyBRD Mobile, aducand-o la cele mai inalte standarde din piata. MyBRD Mobile ofera in prezent optiunea de recunoastere faciala la autentificare si la semnarea tranzactiilor, un tutorial de prezentare a principalelor functionalitati, disponibil inainte de logare si aduce noi imbunatatiri pentru cresterea flexibilitatii in navigare, precum si ale interfetei grafice.
Creditele nete au crescut la 30,3 miliarde RON, cu +5,3%* in comparatie cu sfarsitul lui 2016, sustinute de cresterea robusta atat pe segmentul persoanelor fizice cat si pe portofoliul mari clienti. Productia de credite pentru persoane fizice a continuat sa fie dinamica, ajungand la 6,4 miliarde RON (+13,8% fata de anul trecut), fiind reconfirmata pozitia de lider a BRD pe piata creditelor pentru persoane fizice, cu o cota de piata de 16,9% la sfarsitul lui 2017.
Creditele non-retail au crescut usor, cu +0,4%*, portofoliul de mari clienti inregistrand o evolutie pozitiva de +3,1%* fata de anul trecut. Pe segmentul IMM, BRD a intensificat co-finantarile in cadrul programelor de finantare europene si nationale, beneficiind de expertiza structurii sale dedicate. In 2017 au fost finantate peste 180 de proiecte de investitii ce beneficiaza de fonduri UE in cadrul perioadei de finantare 2014-2020, BRD acordand credite de aproximativ 60 milioane EUR (din care 90% pentru agricultura, in cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala). De asemenea, au fost acordate aproximativ 3.000 de credite punte cu o valoare cumulata de 44 milioane EUR in cadrul campaniei organizate de Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA).
Depozitele au crescut la 44,2 miliarde RON, +3,8%* in dinamica anuala, impulsionate de economiile clientilor retail (+5,8%* fata de anul trecut), pe cand depozitele non-retail au fost cvasi-stabile (+0,5%*) in contextul unei pozitii de lichiditate confortabile. Depozitele in conturi curente au continuat sa creasca, +22%*, comparativ cu finalul lui 2016, intr-un mediu caracterizat de rate de dobanda inca scazute. Indicatorul credite nete/depozite a fost 68,6% la finalul lunii decembrie 2017 (+1,1 puncte procentuale in comparatie cu sfarsitul lui 2016).
Rezultate financiare foarte solide
Venitul net bancar a ajuns la 2.786 milioane RON, in crestere cu +4,9% fata de anul trecut, excluzand elementele nerecurente (castiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vanzare de 131 milioane RON in 2016 si de 9 milioane RON in 2017). Veniturile nete din dobanzi au inregistrat o crestere foarte robusta de +8,4% fata de anul trecut, generata in principal de evolutia solida a volumelor, cresterea ratelor de dobanda avand, de asemenea, o contributie pozitiva in ultimul trimestru al anului. Veniturile nete din comisioane (-1,2% fata de anul precedent) au fost influentate in mod nefavorabil de presiunea asupra comisioanelor aferente operatiunilor bancare, dar au beneficiat de venituri mai mari din activitati de administrare a activelor si pe piete de capital.
Cheltuielile operationale au ajuns la 1.473 milioane RON. Programul de transformare lansat de BRD, care va conduce la imbunatatirea calitatii serviciilor oferite clientilor nostri si eficienta operationala crescuta, a dus la inregistrarea unei cheltuieli nerecurente de 29 milioane RON, aferente costurilor de transformare anticipate pentru urmatorii trei ani. Excluzand acest element nerecurent, cheltuielile operationale au crescut cu +4,1% fata de anul trecut, ca urmare a costurilor mai ridicate cu forta de munca si a avansului investitiilor pe segmentul IT, in proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul bancii.
Grupul BRD a continuat sa isi imbunatateasca performanta operationala, rezultatul operational brut crescand cu +5,9% fata de anul trecut, dupa ajustarea cu elementele nerecurente. Indicatorul cost/venit din activitatea de baza, la nivel de grup, a ajuns la 52,0% fata de 52,4% in 2016.
Calitatea portofoliului de credite s-a imbunatatit in continuare, rata creditelor neperformante fiind redusa la 6,6% la finalul lui 2017 fata de 10,5% la finalul lui 2016, in timp ce gradul de acoperire s-a mentinut solid la 74,2%, comparativ cu 76,6% la finalul lui 2016 (toti indicatorii conform metodologiei ABE). Costul net al riscului a inregistrat o eliberare neta de provizion de 360 milioane RON datorita unor recuperari pe portofoliul de clienti non retail, recunoasterii unor despagubiri din asigurari si castigului din vanzarea de portofolii de credite neperformante.
In acest context, Grupul BRD a inregistrat o profitabilitate foarte robusta. Profitul net a ajuns la 1.415 milioane RON in 2017, +85,3% in dinamica anuala, conducand la o rentabilitate a capitalurilor proprii de 20,1% in comparatie cu 11,8% anul precedent.
BRD si-a mentinut rata de adecvare a capitalului la un nivel confortabil de 19,5% la sfarsitul lui 2017 (incluzand rezultatul anului curent, net de dividendul ce va fi propus**, la nivel individual, conform Basel 3, luand in calcul filtrele prudentiale), fata 19,8% la sfarsitul lui 2016 (incluzand profitul net).
Avand in vedere rezultatele anului, cat si asteptarile privind evolutia indicatorului de adecvare a capitalului, Consiliul de Administratie a decis sa propuna un dividend corespunzator unei rate de alocare de 80% din profitul net pe 2017 din activitatea de baza, la nivel de banca, si 100% din valoarea elementelor nerecurente, nete de impozit, rezultand o rata de alocare de 83%, sub rezerva votului favorabil in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor din data de 19 aprilie 2018.
“In 2017, BRD a produs performante financiare si comerciale foarte solide si a obtinut rezultate promitatoare in demersul de optimizare a experientei oferite clientilor, atat prin modernizarea canalelor digitale, cat si printr-o mai buna calitate a serviciilor. Pe termen mediu, ne vom indrepta toata atentia spre cresterea calitatii experientei si satisfactiei clientilor, accelerand investitiile in digitalizare si continuand sa rafinam modelul de business. In acelasi timp, ne vom pastra angajamentul fata de societatea romaneasca implicandu-ne in initiative sociale semnificative, printr-o serie de proiecte diverse, de la arta si cultura pana la inovare si tehnologie”, a declarat Francois Bloch, Directorul general al BRD Groupe Societe Generale.
Implicare activa in societatea romaneasca
Pe langa finantarea economiei locale, BRD joaca un rol activ in evolutia societatii romanesti in ansamblu, investind in educatie si tehnologie, cultura, sustinerea noului jurnalism si sport. Angajatii BRD sunt implicati, de asemenea, in cauze sociale, contribuind direct la diferite proiecte de educatie.
In cultura, BRD sustine proiectele si liderii noii generatii de creatori. Banca sustine evenimente culturale importante, cum ar fi Festivalul International de Teatru de la Sibiu sau Festivalul National de Teatru de la Bucuresti, concerte de muzica clasica, cum ar fi Sonoro Conac sau Turneul Stradivarius, dar si proiecte precum Festivalul Ideo Ideis. De asemenea, banca construieste proiecte culturale greenfield, precum Scena9.ro - o platforma de jurnalism cultural - sau Rezidenta BRD Scena9, un centru dedicat creatorilor de cultura contemporana.
In plus, BRD contribuie la pregatirea noii generatii de specialisti IT si antreprenori pentru provocarile societatii digitale de maine, prin cateva proiecte in domeniu – BRD First Tech Challenge, Laboratorul de Robotica si Innovation Labs – pentru peste 45.000 de elevi si studenti.
Rezultatele financiare preliminare ale Grupului BRD aferente anului incheiat la 31 decembrie 2017 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Societe Generale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti
(*) Variatii la curs valutar constant
(**) Cu conditia aprobarii in cadrul Adunarii Generale Anuale a Actionarilor in data de 19 aprilie 2018.
BRD - Groupe Societe Generale are 2,33 milioane de clienti activi si opereaza o retea de 760 de unitati. BRD ocupa o pozitie importanta pe piata romaneasca a cardurilor, cu aproximativ 2,3 milioane de carduri si o retea de acceptare de aproximativ 28 800 POS-uri si mai mult de 1 500 ATM-uri. Activele totale ale bancii erau, la finalul anului 2017, de 53,5 mld RON.
BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 145 000 de angajati in 66 de tari si peste 31 de milioane de clienti in intreaga lume, in trei activitati-cheie:
- Retail banking in Franta
- Retail banking international, servicii financiare si asigurari
- Corporate & investment banking, private banking, administrare de active si servicii pentru investitori.
MEDIA RELATIONS
TRAIAN TRAICU
traian.traicu@brd.ro
www.brd.ro; facebook