vineri | 26 aprilie, 2024 |
Starea pietei: INCHISA

Stiri Piata


BRD - GROUPE SOCIETE GENERALE S.A. - BRD

Rezultate financiare preliminare 31 Decembrie 2020

Data Publicare: 10.02.2021 8:02:16

Cod IRIS: F71E4

Rezultatele grupului BRD in ANUL 2020:

model de afaceri solid, PERFORMANTA financiarA rezilientA

 

Comunicat de presa

Bucuresti, 10 februarie 2021

Principalele tendinte comerciale si indicatori financiari ai BRD Groupe Societe Generale la 31 decembrie 2020 la nivel consolidat, in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS):

-       Adaptare rapida pentru a raspunde crizei si a asigura o sustinere continua a clientilor

Ø  Masuri sanitare adecvate si adaptare a organizatiei

Ø  Facilitarea accesului la finantare

-       Progrese importante privind planul nostru centrat pe nevoile clientilor

Ø  Accelerarea ofertei digitale atat pentru clientii retail, cat si pentru companii

Ø  Imbunatatirea abordarii comerciale a clientilor persoane fizice

-       Activitate de creditare dinamica pe segmentul IMM

Ø  Crestere sustinuta a portofoliului de credite IMM, +22% in dinamica anuala

Ø  Participare activa in cadrul programului IMM Invest, cu credite aprobate in valoare de 930 milioane RON

Ø  Avans al portofoliului de leasing de +18%* in dinamica anuala

-       Revenire a creditelor acordate persoanelor fizice in semestrul II

Ø  Creditele de consum nou acordate, in crestere cu +37% in semestrul II fata de semestrul I

-       Reducere semnificativa a costurilor si performanta operationala rezilienta 

-       Nivel ridicat al adecvarii capitalului si calitatii activelor

-       Profit net de 963 milioane RON, ingloband o cheltuiala neta cu provizioanele de 353 milioane RON ce reflecta deteriorarea perspectivelor macroeconomice (in comparatie cu o eliberare neta de provizion in 2019)  

-       Rentabilitate a capitalurilor proprii, ROE, de doua cifre, 11% in 2020

“Anul 2020 a fost marcat de o criza sanitara fara precedent, care s-a transformat rapid intr-o criza economica severa. Desi se asteapta o revenire economica, amplitudinea si momentul acesteia depind in mare masura de evolutiile pe plan sanitar si de executia programelor de relansare economica. Bancile sunt actori cheie pentru rezilienta si redresarea economica.

In acest context dificil, BRD a actionat rapid si eficient pentru a-si sprijini pe deplin si continuu clientii, adaptandu-si in acelasi timp organizatia pentru a asigura continuitatea activitatii si a implementat rapid masuri pentru a atenua impactul financiar negativ. Acest lucru se reflecta in perceptia clientilor si este recunoscut si la nivelul pietei, BRD fiind desemnata Banca Anului in Romania de catre “The Banker”.

In acelasi timp, BRD si-a mentinut concentrarea asupra planului sau de transformare centrat pe nevoile clientilor, venind cu livrari digitale accelerate si cu o abordare comerciala a clientilor imbunatatita. In special, lansarea „You BRD” pune bazele viitoarei noastre platforme omnichannel.

Bazandu-se pe modelul sau de afaceri solid, BRD a obtinut o performanta financiara rezilienta. Economiile planificate au fost realizate integral, fara a compromite prioritatea strategica a transformarii digitale.

In calitate de actor angajat al societatii romanesti, BRD a mentinut, de asemenea, un canal deschis catre nevoile comunitatii. BRD a fost implicata in actiuni de solidaritate privind combaterea pandemiei, dar si-a reafirmat totodata sprijinul activ pentru domenii importante, precum educatia si cultura”, a declarat Francois Bloch, Directorul General al BRD Groupe Societe Generale.

Adaptare rapida in fata crizei si mereu alaturi de clientii nostri

BRD a actionat dinamic si s-a adaptat rapid circumstantelor exceptionale cauzate de pandemie. Protejarea clientilor si a angajatilor a fost prioritatea numarul unu, astfel ca au fost implementate imediat si cu strictete masuri sanitare in toate unitatile. In acelasi timp s-a asigurat continuitatea activitatii, angajatii fiind transferati catre telemunca in regim extins, intr-o perioada foarte scurta de timp.

In plus, clientilor li s-a oferit sprijin in mod continuu, fie beneficiind de amanarea la plata in cadrul moratoriului, fie facilitandu-le accesul la finantare, in special prin programul IMM INVEST. Aproximativ 40 de mii de clienti au beneficiat de amanare la rambursarea imprumuturilor, iar finantarile acordate prin programul IMM INVEST au atins in jur de 930 milioane RON, pentru aproximativ 1.900 de clienti.

Progrese importante privind planul nostru centrat pe nevoile clientilor

Accelerarea livrarilor privind oferta digitala este reflectata prin lansarea noii noastre aplicatii mobile, You BRD, integrand concepte moderne care permit imbogatirea continua a functionalitatilor pentru a oferi clientilor un serviciu mai bun si mai simplu. In plus, BRD a continuat sa lanseze noi functionalitati precum Apple Pay, raspunzand apetitului crescut pentru inovatie al clientilor. Abordarea comerciala a clientilor persoane fizice a fost, de asemenea, imbunatatita prin introducerea unor pachete revizuite pentru operatiunile bancare zilnice si a noului model de abordare conceput pentru fiecare segment.

Experienta digitala a clientilor corporate a continuat sa fie imbunatatita prin lansarea mai multor solutii digitale inovatoare: o noua aplicatie mobila pentru companii, care ofera acces in timp real la conturi in conditii depline de siguranta, o solutie digitala complet integrata pentru factoring si o platforma digitala de trade finance dedicata gestionarii garantiilor, acreditivelor si incasarilor intr-un mod rapid si sigur.

Activitate puternica de finantare a IMM-urilor si adoptarea accelerata a canalelor digitale

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creantele din leasing, au inregistrat o crestere de +0,5%* fata de 2019, reflectand revenirea activitatii in semestrul II dupa impactul semnificativ al masurilor restrictive.

Cresterea creditelor retail de baza (core retail loans), de +0,8%* in dinamica anuala, a fost determinata in principal de creditele imobiliare (+2,4%* in dinamica anuala), in timp ce creditele de consum nou acordate au afisat o revenire puternica dupa scaderea din timpul masurilor restrictive, ajungand la +37% in semestrul II fata de semestru I 2020.

Creditarea companiilor (+1,9%* comparativ cu 2019) a fost alimentata de o finantare puternica a IMM-urilor, cu soldurile medii si finale in crestere cu +7,9%, respectiv +22%. Aceasta crestere s-a bazat pe participarea activa la Programul IMM Invest, cu credite aprobate de 930 milioane RON si pe un avans solid al portofoliului de leasing de +18%* in dinamica anuala. Finantarea clientilor companii mari a scazut cu -2,3%* an pe an, din cauza apetitului investitional redus al companiilor in contextul pandemiei.

Depozitele clientilor au inregistrat o continua consolidare, atat pe segmentul de retail, cat si pe cel al companiilor. Depozitele retail au prezentat un ritm de crestere accelerat (+7,0%* in dinamica anuala), determinat de intrari mai mari reprezentate de economiile persoanelor fizice (+6,3%* an pe an), in timp ce depozitele companiilor au crescut cu +4,7%* in dinamica anuala. Indicatorul credite nete/depozite a fost de 61% la sfarsitul lunii decembrie 2020, in scadere cu 7 puncte procentuale fata de finalul lunii decembrie 2019. BRD a inregistrat o revenire a activitatii de administrare a activelor in cursul semestrului II 2020, dupa impactul crizei care a debutat in primul trimestru. Activele in administrare au atins 4,25 miliarde RON la finalul lunii decembrie 2020, ducand cota de piata la 19,2%**. Mai mult, BRD a participat foarte activ in programul Fidelis (emisiuni de obligatiuni ale guvernului Romaniei pentru persoane fizice), cu o cota medie de piata de 40%.

In contextul anului 2020, BRD a promovat in continuare adoptarea canalelor digitale, reflectata de o crestere sustinuta a utilizarii canalelor digitale, atat pentru clientii retail, cat si pentru clientii companii. Numarul de utilizatori activi ai canalelor la distanta a crescut cu +23% in dinamica anuala la sfarsitul lunii decembrie, in timp ce 99% din tranzactiile clientilor companii mari si 96% din tranzactiile IMM-urilor au fost efectuate prin intermediul canalelor digitale.

Performanta financiara rezilienta

Venitul net bancar al Grupului BRD aferent intregului an, a atins 3.088 milioane RON, cu 5,6% mai mic in comparatie cu anul 2019, fapt ce reflecta rezilienta modelului de afaceri si a veniturilor in contextul actual al crizei. Veniturile nete din dobanzi au scazut moderat, cu 2,9% in dinamica anuala, la 2.087 milioane RON, fiind in principal influentate de scaderea ratelor de dobanda (media ROBOR la 3 luni fiind de 2,39% in 2020 fata de 3,13% in 2019) si de scaderea productiei de credite in perioada restrictiilor. Contractia veniturilor nete din comisioane se datoreaza in principal reducerii comisioanelor aferente serviciilor de daily banking ca urmare a intrarii in vigoare a regulamentului SEPA si volumelor in general mai mici.

In pofida costurilor sanitare exceptionale si recunoasterii unui provizion pentru restructurare in trimestrul IV, cheltuielile operationale s-au redus semnificativ (1.588 milioane RON fata de 1.678 milioane RON in 2019). Aceasta evolutie reflecta atat un efect de baza (costurile aferente anului 2019 au fost majorate de taxa pe active) cat si implementarea planului de reducere a costurilor care combina atat masuri tactice, cat si structurale. Excluzand elementele nerecurente, atat cheltuielile cu personalul, cat si celelalte categorii de cheltuieli, s-au redus. In paralel, investitiile in transformarea digitala au fost accelerate.

Avand in vedere toate cele de mai sus, indicatorul cost / venit a ramas stabil, la 51,4% in pofida impactului crizei asupra veniturilor. Profitul operational brut la nivelul Grupului BRD a fost de 1.500 milioane RON in 2020 fata de 1.592 milioane RON in 2019.

Calitatea portofoliului de credite a ramas solida in 2020, dupa cum o reflecta nivelul redus al ratei NPL (la nivelul bancii, credite neperformante, conform definitiei ABE), de 3% la finalul anului 2020, stabil in comparatie cu finalul anului 2019. Banca beneficiaza de un nivel consistent de acoperire cu provizioane a expunerilor neperformante, de 75,8% la finalul anului 2020, in comparatie cu 74% la finalul anului 2019, mult peste media pietei. Costul net al riscului a inregistrat o cheltuiala neta cu provizioanele de 353 milioane RON in 2020 fata de o eliberare neta de provizion de 204 milioane RON in 2019, ce reflecta tratamentul prudent al expunerilor care au beneficiat de moratoriu si deteriorarea mediului economic.

In consecinta, profitul net la nivelul Grupului BRD a atins 963 milioane RON in 2020 fata de 1.499 milioane RON in 2019.

Rata de solvabilitate a fost de 30,3% la finalul lunii decembrie 2020 in compartie cu 24,9% la finalul lunii decembrie 2019, mare parte a cresterii fiind explicata de relaxarea temporara a cerintelor de capital aferente expunerilor suverane denominate in EUR (introduse prin regulament UE ca raspuns la

pandemia de COVID-19) si de rezervele din reevaluare mai mari, aferente instrumentelor de datorie inregistrate la valoarea justa prin alte elemente ale rezultatului global.

Luand in considerare recomandarea autoritatii de reglementare de a limita dividendul distribuit la 20 puncte de baza din nivelul fondurilor proprii de nivel 1 de baza, Consiliul de Administratie a decis sa propuna un dividend brut pe actiune de 0,0749 RON, sub rezerva votului favorabil in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor din data de 22 aprilie 2021.

Responsabili impreuna // Actionand pentru viitorul societatii romanesti

In 2020, BRD a fost angajata in actiuni de solidaritate pentru a contracara efectele pandemiei si, in acelasi timp, si-a continuat investitiile in domenii importante pentru societatea romaneasca, precum educatia, tehnologia, cultura si sportul. In total, banca a investit in 2020 aproximativ 10 milioane RON in proiecte pentru societate.

In sistemul medical, donatia BRD a ajuns la 70 de spitale din 43 de orase, prin achizitia a 53.400 de echipamente medicale de protectie, aparate de testare Covid-19 si ventilatoare.

In zona culturala, BRD si Fundatia9 au creat Artists Rooms, un program de micro-granturi pentru sectorul cultural independent, finantand 50 de artisti si 38 de proiecte. Programele Fundatiei9 au fost urmarite de peste 1 milion de persoane.

Platforma de educatie Scoala9.ro a continuat sa creeze continut relevant pentru educatia din Romania. Peste 700.000 de persoane au citit si interactionat anul trecut cu Scoala9. Din decembrie 2020, BRD sponsorizeaza Programul National pentru inchiderea decalajelor de literatie in Romania, implementat de Asociatia pentru Valori in Educatie (AVE), interventie profunda si cu impact la nivelul a 16.800 de copii de nivel prescolar si din ciclul primar de invatamant.

BRD a continuat sa sustina tehnologia prin intermediul initiativelor din cadrul platformei–program Mindcraft: BRD First Tech Challenge Romania, laboratoarele de robotica din cadrul Universitatii Politehnice Bucuresti, programul Innovation Labs pentru tineri antreprenori si echipe start-up, partneriatul cu RIDS (Romanian Institute for Data Science). Impreuna, aceste proiecte au impact asupra a peste 50.000 de beneficiari.

BRD ramane un sustinator de lunga durata al sportului romanesc, cu accent in ultimii ani pe handbalul feminin, cu impact asupra a peste 7.800 de jucatori legitimati. De asemenea, banca este tot mai implicata in proiecte legate de sportul pentru persoanele cu dizabilitati. Legatura bancii cu sportul este ilustrata si de parteneriatul cu Cristina Neagu, ambasadorul BRD intr-o serie de proiecte de CSR.

In 2020, Fondul BRD pentru Paduri s-a implicat in protejarea unei paduri valoroase din zona Sibiului, alaturi de Fundatia WWF Romania, si a finantat inceperea unui proiect de impadurire in judetul Neamt.

La randul lor, angajatii BRD sunt incurajati sa se implice in diverse cauze. ”ZiuaV” este platforma pe care 2.550 de angajati s-au inregistrat pentru a avea acces la oportunitati de voluntariat. Anul trecut, platforma a sustinut 22 de actiuni de voluntariat in intreaga tara.

Rezultatele financiare preliminare ale Grupului BRD la finalul anului 2020 sunt disponibile pentru public si investitori pe site-ul web al bancii, www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit, la sediul central al BRD - Groupe Societe Generale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti.

(*) Solduri medii

(**) Cota de piata pe total active in administrare in fonduri deschise de investitii

Nota: Daca nu se mentioneza altfel, toate variatiile sunt in comparatie cu finalul anului 2019 (pentru elementele aferente contului de profit si pierdere) sau finalul lunii decembrie 2019 (pentru elementele de bilant).

Rata NPL, rata de acoperire a expunerilor neperformante, la nivel individual

BRD - Groupe Societe Generale opereaza o retea de 584 de unitati. BRD ocupa o pozitie importanta pe piata romaneasca a cardurilor, cu aproximativ 2,36 milioane de carduri si o retea de acceptare de aproximativ 30,000 POS si aproape 1,400 ATM-uri. Activele totale ale bancii erau, la finalul lunii decembrie 2020, de 61,6 miliarde RON.

BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 138.000 de angajati in 62 de tari si peste 29 de milioane de clienti in intreaga lume, in trei activitati-cheie:

 

·          Retail banking in Franta

·          Retail banking international, Asigurari si Servicii financiare pentru companii

·          Global Banking si Solutii pentru Investitori.

www.brd.ro; facebook

Contact media: Traian Traicu_021 301 61 50_traian.traicu@brd.ro

 



 Print

Informatii furnizate prin IRIS, platforma de stiri a Bursei de Valori Bucuresti.

______________________

Bursa de Valori Bucuresti ("BVB") nu este responsabila de continutul acestui Raport. Emitentii ale caror instrumente financiare sunt tranzactionate pe pietele administrate de catre BVB au obligatia de a intocmi Rapoarte in conformitate cu prevederile legale si regulamentare incidente. BVB publica aceste Rapoarte in calitate de administrator al acestor piete, desemnat de catre ASF. In situatia in care, pentru informarea corespunzatoare a investitorilor, sunt publicate Rapoarte semnate de persoane diferite, sau cu informatii divergente, responsabilitatea juridica revine in totalitate semnatarilor respectivelor Rapoarte. BVB isi declina orice obligatie sau raspundere fata de emitenti sau terte parti, cu privire la realitatea, integralitatea si exactitatea informatiilor furnizate de catre acestia si distribuite de catre BVB. Utilizatorii website-ului au responsabilitatea de a verifica continutul rapoartelor. Orice raport (inclusiv orice prospect) care se adreseaza exclusiv unor persoane/tari specificate in acesta nu trebuie luate in considerare de catre persoanele / in tarile excluse. Termenii si conditiile, inclusiv restrictiile de utilizare si redistributie se aplica.


©2016 Bursa de Valori Bucuresti. Toate drepturile rezervate.